Korona Województwa Śląskiego. Takiego go nie znacie! Zapraszamy na wędrówkę z hanysem i gorolem [Zdjęcia+wideo]

Olga Krzyżyk
20.11.2023Twoje Katowice

Jest ich 49 i znajdują się w różnych gminach województwa śląskiego. Mowa o najwyższych szczytach, które zaliczane są do Korony Województwa Śląskiego. Na wszystkie te szczyty postanowiło wejść dwóch kumpli - hanys i gorol - Bartosz Pudełko i Mateusz Kazibudzki. Ich przygody można zobaczyć na YouTube. W pierwszym odcinku panowie odwiedzają m.in. katowickie Wzgórze Wandy. Zobaczcie sami!

Korona Województwa Śląskiego

Na początku był pomysł, a potem trzeba było wyruszyć w drogę. Do zdobycia jest 49 szczytów, czyli najwyższych wzniesień w województwie śląskim, czyli Korona Województwa Śląskiego. Mateusz Kazibudzki i Bartosz Pudełko realizują projekt zdobycia i sfilmowania tych wszystkich wzniesień. Nazwa projektu to "Bliżej niż myślisz".

Obaj lubimy podróże (nie tylko te dalekie), obaj zajmujemy się filmem i fotografią, i od pewnego czasu szukaliśmy czegoś, żeby te dwie rzeczy połączyć. Chcieliśmy zrealizować jakieś turystyczne wyzwanie, które z jednej strony udowodni, że podróże nie muszą wiązać się z dużymi środkami i ogromem wolnego czasu, a z drugiej będzie miało potencjał, by je atrakcyjnie sfilmować. opowiada filmowiec i jeden z pomysłodawców projektu, Bartosz Pudełko

Zaczęliśmy od Korony Gór Polski, bo to właśnie góry są nam najbliższe, ale dość szybko okazało się, że to bardzo popularna sprawa. Na szlakach spotykaliśmy mnóstwo ludzi, a w sieci mnóstwo filmów i entuzjazm uleciał. Bardziej interesowały nas miejsca mało popularne, może nawet całkowicie nieznane, a z drugiej strony dostępne dla wszystkich. Wychodzimy z założenia, które zawarliśmy też w nazwie kanału, że piękne i ciekawe rzeczy są często bliżej, niż myślimy. I tu właśnie pojawiła się Korona Województwa Śląskiego. Dowiedzieliśmy się o niej przypadkiem i od razu wiedzieliśmy, że to ma potencjał. dodaje Mateusz Kazibudzki

Korona Województwa Śląskiego została opracowana w 2022 roku pod patronatem PTTK. Jest też specjalna książeczka, w której opisane są poszczególne wzniesienia - łącznie jest ich 49 i znajdują się w 51 gminach województwa śląskiego.

Odznaka „Korona Województwa Śląskiego” jest odznaką regionalną i została ustanowiona przez Zarząd Górnośląskiego Oddziału PTTK w Katowicach. W katowickim oddziale PTTK można też zdobyć książeczkę.

W taką książeczkę zaopatrzyli się Mateusz Kazibudzki i Bartosz Pudełko. Pozostało już tylko spakować aparaty, drona i ruszyć w drogę.

Skala jednak nas zaskoczyła. Okazało się, że z pozoru banalne spacery są świetnym sposobem nie tylko na aktywne spędzenie czasu, ale też poznanie swojej najbliższej okolicy. A naprawdę jest co poznawać. Każde z miejsc, które odwiedziliśmy, jest piękne i ma coś do zaoferowania. Czy to widoki, czy kontakt z naturą, czy może jakąś historię, a mimo to większość miejsc z listy Korony Województwa Śląskiego nie jest szeroko znana. Naszym filmem chcemy to zmienić. Pokazać jak piękny jest nasz region i jak mało wciąż o nim wiemy. podkreśla Bartosz Pudełko

Mateusz Kazibudzki i Bartosz Pudełko zdobyli już 35 z 49 szczytów województwa śląskiego wchodzących w skład Korony Województwa Śląskiego. W pierwszym odcinku projektu "Bliżej niż myślisz" pokazują pierwszych 11 szczytów. Poznajemy najwyższe wzniesienia Katowic, Sosnowca, Chorzowa czy Dąbrowy Górniczej.

Jak podkreślają autorzy projektu "Bliżej niż myślisz" Korona Województwa Śląskiego to wyzwanie, które może podjąć każdy.

Poza kilkoma beskidzkimi szczytami i kilkoma wzgórzami na Jurze góry znajdujące się na liście Korony Województwa Śląskiego nie przekraczają 400 m n.p.m. Pod kątem fizycznym to nie jest specjalnie wymagające wyzwanie. Myślę, że jest w zasięgu niemal każdego. Niektóre z tych najwyższych wzniesień znajdują się w centrach miast, parkach lub na czyimś podwórku. Zdajemy sobie sprawę, że dla niektórych takie wyzwanie nie brzmi imponująco, ale nigdy nie traktowaliśmy go w kategorii żartu. Nie o wysokości tu chodzi. zaznacza Mateusz Kazibudzki

W ten sposób dwóch kumpli pokazuje, jakie perełki kryje województwo śląskie. Możemy dowiedzieć się też o różnych ciekawostkach związanych z danym szczytem. Całość poprowadzona jest w dość żartobliwy sposób, ale zarazem pięknym wizualnie.

Bardziej z przymrużeniem oka traktujemy siebie w tym filmie. Staramy się o tych miejscach opowiadać, szukamy ciekawostek, które uatrakcyjnią opowieść, ale w żadnym stopniu nie aspirujemy do roli przewodników. To ma być przede wszystkim rozrywka.mówi Bartosz Pudełko

Projekt "Bliżej niż myślisz" można też śledzić w mediach społecznościowych:

Zobaczcie kilka ujęć z projektu "Bliżej niż myślisz":

Zobacz także

W Muzeum Śląskim zobaczymy archiwum himalaistki Wandy Rutkiewicz
w Katowicach

Miejska Biblioteka Publiczna w Katowicach na listopad. Rozmowy o górach, wernisaże i spotkania autorskie

Górnik z kopalni Halemba silny jak Arnold Schwarzenegger! Zdobył złoto na Mistrzostwach Świata w wyciskaniu sztangi leżąc
poza Katowicami

Kto zdobył koronę Himalajów i Karakorum? Zagraniczny dziennikarz podważa największe osiągnięcie Jerzego Kukuczki
w Katowicach

Wystawa Body Worlds w Katowicach już dostępna! Czeka ponad 160 eksponatów związanych z ludzką anatomią