Trwa 27. Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach
Choć znajduje się w samym centrum Katowic, to nie wszyscy o niej słyszeli. Mowa o Galerii Sztuki Współczesnej BWA. A szkoda, bo Galerię naprawdę warto odwiedzić. Zwłaszcza teraz, gdy trwa w niej prestiżowe Biennale Plakatu Polskiego.
Nieodkryte miejsce w samym sercu Katowic
Galeria Sztuki Współczesnej BWA należy do najważniejszych, największych instytucji w Polsce, zajmujących się sztuką najnowszą i pokrewnymi jej dziedzinami. Otwarta jest na wszystkie zjawiska w sztuce wizualnej. Prezentuje w swoich salach zarówno artystów uznanych, jak i młodych twórców. Pokazuje sztukę polską i zagraniczną w szerokich kontekstach kulturowych. Istotną częścią działalności galerii są spotkania z artystami, pokazy filmów, performance, dyskusje, sesje, wykłady, warsztaty plastyczne i inne działania edukacyjne.
Kiedy czasem mówię znajomym gdzie pracuję, pytają mnie co to w ogóle za instytucja. Kiedy opowiadam o charakterystycznym budynku przy Alei Korfantego, w samym centrum Katowic, zaczynają kojarzyć to miejsce.mówi portalowi WKatowicach.eu kierownik Działu Programowego Galerii, Tomasz Dąbrowski
To właśnie Tomasz Dąbrowski był w tym roku współodpowiedzialny za zaaranżowanie wystawy plakatów zakwalifikowanych do 27. Biennale Plakatu Polskiego. Autorem oprawy graficznej Biennale jest dr hab. Dawid Korzekwa, prof. ASP natomiast kuratorkami wystawy są: dr hab. Katarzyna Gawrych-Olender, prof. ASP oraz dr hab. Monika Starowicz.
Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach jest dzisiaj największym i najstarszym przeglądem twórczości plakatowej w Polsce i jednym z najstarszych w Europie. W tym roku prezentowanych jest 286 z 640 nadesłanych prac. mówi nam Tomasz Dąbrowski
Plakaty jako dzieło sztuki
Impreza co drugi rok przyciąga entuzjastów sztuki i wielu artystów, którzy chcieliby, aby ich prace znalazły się w katowickiej Galerii Sztuki Współczesnej BWA. Biennale to okazja, by nagrodzić autorów plakatów, które poprzez swój przekaz i walory artystyczne najbardziej trafiają w gusta jury. W tym roku nagrodzono następujące prace:
- Grand Prix - Eugeniusz Skorwider „Hate”,
- Złoty Medal - Mirosław Adamczyk „Friedrich Nietzsche. RE_ssentiment”,
- Srebrny Medal - Filip Ciślak „Save the bees 2”,
- Brązowy Medal - Tomasz Kipka „Jazz’n’Roll”,
- Nagroda im. prof. Tadeusza Grabowskiego - Łukasz Rayski „O dwóch takich co ukradli Giewont”.
Każdy odwiedzający Galerię może jednak zdecydować zupełnie indywidualnie i subiektywnie, która praca najbardziej mu się podoba. Wystawa jest skomponowana w taki sposób, by zapewnić jak najbardziej komfortowy odbiór prezentowanych plakatów.
Planując wizytę w Galerii nie warto zakładać, że zinterpretuje się każdy plakat po kolei. Dużo łatwiej jest zatrzymywać się tylko przy tych pracach, które przyciągają naszą uwagę i wtedy zacząć zastanawiać się, dlaczego tak właśnie jest. mówi naszemu dziennikarzowi Tomasz Dąbrowski
Niektóre z prac mówią same za siebie, interpretacja innych wymaga dłuższej chwili i wytężenia wzroku. Nie trzeba być jednak znawcą sztuki, by bez większych kłopotów odnaleźć takie plakaty, których znaczenie będzie nam bliskie. Zdecydowanie warto odwiedzić wystawę więcej niż raz, tym bardziej, że ceny biletów wstępu do Galerii można nazwać „symbolicznymi”. Za bilet normalny zapłacimy 5,50 zł, a za ulgowy 3 zł.
Plakat to taka forma sztuki, która z ulic weszła w mury galerii. Jeszcze przed kilka laty w czasie Biennale dominowały plakaty filmowe, czy teatralne. Teraz się to jednak zmienia. dodaje pracownik Galerii w rozmowie z WKatowicach.eu
Faktycznie, widoczne na wystawie plakaty to prawdziwe dzieła sztuki. Mają na celu nie tyle promować produkty, filmy czy wydarzenia kulturalne, ale raczej odnoszą się do sytuacji społecznej, politycznej i do najbardziej aktualnych tematów. Od takich, które są bardzo oszczędne w słowa i wszystko wyrażają w formie graficznej, po takie na których mnogość form i treści przyprawia o zawrót głowy.
Od socjalistycznej propagandy do artystycznego ujęcia rzeczywistości
Jak słyszymy od pracownika Galerii, Biennale zmienia charakter z upływem lat. W pierwszych przeglądach plakatów polskich w Katowicach, dominowały plakaty o charakterze propagandowym - typowe dla ówczesnej socjalistycznej rzeczywistości. Później najwięcej było takich, które prezentowały filmowy kadr, czy sylwetkę aktora - filmowe czy teatralne. Obecnie plakaty są pracami często przygotowywanymi specjalnie na konkursy i wystawy.
Plakaty przedstawiające wartość artystyczną są już coraz większą rzadkością. Po prostu się na tym oszczędza. Te bardziej artystyczne nie są już spotykane na ulicach. Jedyną szansą na ich rozpowszechnienie staje się ich udostępnianie w Internecie. mówi WKatowicach.eu kierownik Działu Programowego, Tomasz Dąbrowski
Tym bardziej warto odwiedzić Galerię Sztuki Współczesnej BWA jeszcze przed końcem lutego. Na odwiedzających czeka ogromna dawka artystycznych doświadczeń i spotkanie ze sztuką bliską bieżącej rzeczywistości życia. Na wystawie towarzyszącej swoje prace pokazują Jurorzy, członkowie Komitetu Honorowego i Komitetu Organizacyjnego BPP.
27. Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach
Impreza co drugi rok przyciąga entuzjastów sztuki i wielu artystów, którzy chcieliby, aby ich prace znalazły się w katowickiej Galeria Sztuki Współczesnej BWA. Biennale to okazja, by nagrodzić autorów plakatów, które poprzez swój przekaz i walory artystyczne najbardziej trafiają w gusta jury.